31 May 2011

Bulan Mei Yang Sungguh Menghuru-Harakan

Sekiranya ada upacara untuk menamakan atau melabelkan bulan, sudah pasti saya dengan rasminya mengisytiharkan bulan Mei sebagai bulan yang penuh menguji kesabaran. Bulan yang penuh dengan ranjau dan duri, onak tajam yang membawa seribu satu mehnah dan ujian. Ewah bersastera sebentar di situ. 

Tetapi sumpah bulan ini penuh dengan dugaan dan cabaran yang cukup merembeskan titisan peluh besar di dahi. Maka moleklah di penghujung bulan ini saya berkongsi dengan anda apakah yang telah saya secara peribadinya lalui sepanjang bulan ini.


Bulan Mei yang sungguh menensikan. Hoh. [Kredit]

Semuanya bermula pada pertengahan bulan apabila saya terpaksa mengikuti kursus model kewangan. Bukan, bukan kursus menjadi model iklan bank dan sebagainya. Peluh kecil. Tetapi kursus belajar perisian lembut (Baca: SOFTware. Wahahaha..) Excel untuk menguasai asas membuat model kewangan. Ok sekiranya anda pening tidak mengapa. Kerana saya juga sudah mula berasa pening dalam usaha untuk cuba memberi penjelasan kepada anda semua. Tetapi disebabkan oleh kursus ini jugalah saya tidak dapat menghapdet belog saya selama tiga hari lamanya. Maka sila salahkan kursus tersebut sekiranya dalam masa tiga hari itu anda berasa sangat tertekan dan kechiwa. Hihihi..

Masuk hari ketiga berkursus, saya terpaksa pula ke bengkel kereta untuk menservis kereta. Dalam perjalanan pulang dari bengkel untuk ke tempat kursus (Kursus diadakan di Hotel Equatorial Kuala Lumpur. Seriyes menjadi wahan untuk seketika.. Hohoho..), jalan pula sesak. Sayugia saya terlambat lah masuk semula ke dalam kursus. Akibatnya saya sudah tidak faham lagi apa yang diajar di dalam kursus tersebut. Memang cukup hampas kelapa sekian terima kasih.

Hujung minggu pada minggu tersebut, badan saya sudah mula terasa tidak sedap. Sudah ada tanda-tanda untuk demam. Tapi saya kuatkan diri (Degil mungkin..?) kerana pada masa yang sama, saya sedang berkonferens riang. Rugi rasanya untuk meninggalkan konferens riang di pertengahan jalan. Petang Ahad singgah pula di Kolej Maha Busy untuk berbulatan gembira. Ketika itu suara saya sudah mula hilang dan kedengaran suara saya serak-serak basah ala-ala Jamal Abdillah tetapi lebih macho lagi. Wahahaha..

Mujurlah saya mengambil cuti pada hari Isnin kerana sememangnya pada Ahad malam Isnin itu saya sudah mula rasa lemah dan tidak bermaya. Dan hari Selasa pula cuti umum sempena Hari Wesak. Dapatlah saya berehat lebih lama di rumah. Tetapi ketika itu Inche Gusi sudah mula menunjukkan tanda-tanda akan berlaku demonstrasi secara besar-besaran. Sudah mula dirasakan cucukan-cucukan berdenyut-denyut pada diri Inche Gusi.

Esoknya ketika masuk kerja, Inche Gusi sudah mula mengamuk. Saya ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan doktor memberikan antibiotik untuk menenangkan Inche Gusi. Esoknya saya terpaksa mengambil cuti sakit setengah hari kerana tidak lagi bermaya untuk berbuat apa-apa. Azabnya... Hanya Allah yang tahu. Sampai demam-demam jugalah. Jumaat juga saya terpaksa mengambil cuti sakit dek kesakitan yang berpanjangan. Dan buat pertama kalinya saya terpaksa meminta izin untuk tidak ke bulatan gembira dek tiada keupayaan untuk berbuat demikian. Aduhai lemahnya diri ini.

Cukup menyedihkan kerana pada malam itu saya sepatutnya bersama hadek-hadek Kolej Maha Busy untuk berkonferens riang bersama mereka sebelum mereka pulang bercuti ke kampung halaman masing-masing. Bertambah sayu dan rasa bersalah apabila mengetahui perjalanan konferens riang tidak begitu riang gembira dan lancar dek kekurangan tenaga untuk menguruskannya. 

Esoknya, saya gagahkan juga diri untuk bersama mereka. Rasa rindu yang membuak-buak, ditambah pula dengan rasa bertanggungjawab yang hendak hampir meletup di dada, menyebabkan saya tekad untuk ke sana juga, walaupon Puan Mama tampak tidak senang dengan keputusan saya itu. Mujurlah saya sudah berasa lebih segar dan sihat, walaupon untuk makan masih merupakan suatu kesukaran buat saya. Bayangkan saya langsung tidak boleh mengunyah, hanya boleh menghisap makanan sahaja! Adeh. 

Malam itu pula saya terpaksa pulang ke rumah untuk berpolitik bersama keluarga; menghadiri kenduri kahwin sepupu saya. Ketika saya minta izin untuk ke konferens riang semula seusai majlis persandingan, Inche Papa jelas sekali tidak selesa dengan tindakan saya sehingga berseloroh (Seloroh atau seriyes..? Hhmm..) mahu menelefon 'ustaz' yang mengendalikan konferens riang itu. Saya dengan selamba dan penuh yakin menjawab: "Mana ada ustaz, ni program kitorang sendiri-sendiri je." Senyum sedikit bangga sambil gelak tutup mulut.

Alhamdulillah, saya tidak menyesal dengan keputusan saya untuk bersama-sama hadek-hadek di dalam konferens riang tersebut. Walaupon banyak perkara yang perlu dimuhasarawakkan dan yang boleh diperbaiki lagi, tetapi buat pertama kalinya saya sempat untuk bermuayasyah (Err.. Kurang lebih macam cakap bantal (Baca: Pillow talk) lah juga.) agak lama dengan beberapa orang hadek bulatan gembira saya. Cukup bermakna untuk saya..!

Tetapi tampaknya tubuh badan saya masih belum pulih sepenuhnya. Pada hari Rabu petang, saya pulang dari tempat kerja dengan tubuh badan yang cukup lemah dan tidak bermaya. Setibanya saya di rumah, saya terus baring kerana saya rasakan badan cukup lemah dan suhu badan mula naik. Agak bergayalah kerana saya berbaring dengan baju kerja, siap dengan jaket yang cukup kool juga stoking yang tidak sempat ditanggalkan. Wahahaha.. Ok sila berpeluh kecil sekarang.  

Malam itu suhu badan saya naik dengan mendadak. Apabila ke klinik, doktor mengesahkan yang saya demam dan memberi pula cuti sakit sehari. Dia menyuruh saya untuk datang semula sekiranya saya demam lagi dalam masa dua ke tiga hari kerana dikhuatiri saya mungkin menghidap demam denggi. Lega juga mendapat cuti sakit kerana dapatlah saya beristirehat di rumah. Tetapi pada masa yang sama, berasa segan juga kerana dalam masa dua minggu sahaja, saya sudah mengambil tiga hari cuti sakit. 


Ok haruslah saya lebih bergaya daripada ini ketika sakit, tetapi saya betul-betul tidak bermaya dan bertenaga ketika itu! [Kredit]

Sepanjang hari saya hanya terlantar dan berehat di rumah. Alhamdulillah, badan mula beransur pulih. Pada hujung minggu yang samalah saya akan berjaulah ke Kuantan. Terfikir juga untuk menarik diri dek tidak pasti dengan ketahanan badan. Tetapi rasa bersalah sekiranya menarik diri di saat akhir. Tambahan pula ada dua lagi ikhwah yang mahu menumpang saya ke sana. Dan saya juga sebenarnya memandang ke hadapan (Baca: Looking forward) untuk jaulah tersebut; pasti seronok dan penuh keterujaan dapat berjaulah dan bercuti bersama ikhwah! 

Saya sedikit lewat bertolak ke Kuantan kerana sekali lagi terpaksa berpolitik dengan keluara; satu lagi kenduri keluarga dekat yang perlu dihadiri. Akhirnya dengan izinNya saya dan dua orang lagi yang menemani saya tiba di De Rhu Beach Resort pada jam kurang lebih enam setengah petang. Secara jujurnya, tidak banyak yang dapat saya kongsikan sepanjang, err, tak sampai sehari pon berada di Kuantan. Cumanya seronoklah melihatkan ikhwah yang sudah lama berada di atas jalan ini rupa-rupanya adalah manusia biasa seperti kita semua juga. Hohoho..

Ada satu peristiwa yang berlaku, tetapi, uhm, tidak mahulah saya ceritakan secara penuh di sini. Tetapi cukuplah sekadar berkongsi dengan anda yang identiti Inche gabbana hampir-hampir sahaja terbongkar. Mujurlah ada seorang lagi yang berkongsi nama dengan Inche gabbana turut serta di dalam jaulah tersebut. Hihihi.. Anda yang hampir membongkarkan identiti saya, sekiranya anda membaca ini, saya kira anda sedang tersenyum sorang-sorang ibarat kerang tak berapa nak busuk bukan..? Wahahaha..

Alhamdulillah, selamat tiba di Kuala Lumpur jam empat setengah petang pada hari Ahad. Dan sekali lagi tubuh badan saya menunjukkan tanda-tanda mahu memberontak. Begitu penat agaknya. Tetapi alhamdulillah, walaupon terasa lemah, tetapi tidaklah sampai demam sekali lagi. Makanya saya mampu untuk ke opis pada hari Isnin (semalam) tanpa perlu berasa malu sekiranya terpaksa mengambil cuti sakit sekali lagi.

Buah tangan yang saya bawa pulang dari Kuantan..? Tapak kaki kanan yang sudah meletup gelembung airnya dan kini sudah bernanah. Ok sedikit geli di situ, tetapi untuk pengetahuan anda, saya adalah penghidap eczema sejak sekian lama. Eceli bercadang untuk menyambung jaulah bersama Inche sama-nama-dengan-saya ke Kuala Terengganu untuk menziarahi hadek-hadek yang sedang bercuti di sana, tetapi apakan daya, saya merancang tetapi perancangan Allah itu lebih kool dan bergaya.

Oh, saya sudah mereply email Puan A (sekiranya anda sudah lupa, sila baca post ini) dan saya telah memilih opsyen b) dengan sedikit tambahan. Begini jawapan saya:

"[Puan A],

Saya takde steady gf tapi hati saya sudah dimiliki. Hehe.. Plus, saya tak main la gf-gf ni. Terus kawen je nnt, sng..! Hihihi.. ;)"

Bagaimana..? Sungguh bergaya bukan..? Senyum bangga, kenyit mata sambil menyilang tangan di dada. Tidak perlulah saya kongsikan reply Puan A, kerana saya khuatir anda semua sama ada akan muntah hijau secara berjemaah atau tidak dapat tidur malam nanti. Hohoho..

Berpeluang juga untuk keluar minum-minum bersama Inche guru dan Inche Nik, setelah begitu lama tidak berjumpa dengan mereka. Banyak juga yang dibincangkan bersama mereka; of koz la paling banyak dibincangkan adalah masalah batch kami (Inche guru dan Inche Nik adalah rakan lama di Sekolah Bintang). Tetapi ada juga diborakkan tentang masalah anak muda zaman ini, masalah politik di Malaysia dan sebagainya. Harapnya tidak lebat dan kencang di kedai mamak sahajalah.

Ok, apa sebenarnya motif saya berkongsi pelbagai cerita dengan anda ini..? Sebab hari ini sudah tiga puluh satu haribulan Mei maka cukup cantik untuk mengkhatamkan peristiwa-peristiwa pada bulan ini..? Mungkin juga.

Tetapi yang saya nak tekankan, walaupon bulan Mei ini penuh dengan pelbagai ujian, peristiwa dan cabaran yang cukup menguji keimanan, sebenarnya terpulang juga kepada kita bagaimana kita melihatnya. Bukankah tiada istilah kebetulan di dalam hidup ini..?

Jatuh sakitnya saya beberapa kali; bukankah itu tandaNya Allah sayang kepada saya kerana memberi peluang kepada saya untuk menyucikan dan membersihkan diri yang penuh dengan dosa dan noda..? (Nampak sangat terlalu banyak dosa pada diri sampaikan demam dua tiga kali..! Air mata mengalir deras.)

Kucar-kacirnya hidup saya pada bulan ini, bukankah sudah tiba masanya untuk saya mermuhasabah, bagaimana saya dapat merancang masa dan hidup ini dengan lebih teratur dan efisien..?

Banyak juga mendapat kata-kata semangat, nasihat dan perkongsian berguna daripada para pembaca belog ini. Sungguh terharu dan menyentuh jiwa raga. Tiada kata yang dapat saya ungkapkan melainkan terima kasih banyak-banyak tahun depan datanglah rumah beraya ye! Eh. Maksud saya, moga Allah membalas budi baik anda semua dengan sebaik-baik balasan.  

Dan sudah tentunya, saya amat yakin yang dengan setiap kesusahan, pasti ada kesenangan bersamanya. Sekali lagi, dengan setiap kesusahan PASTI ada kesenangan bersamanya. Walaweh!

Jalan dakwah itu masih panjang. Dan saya masih merangkak, bertatih di atasnya. Apa yang saya lalui pada bulan ini tiada apa-apa sekiranya hendak dibandingkan dengan ujian sebenar yang menanti para pejuang agamaNya yang benar-benar ikhlas dan istiqamah dalam memperjuangkan risalahNya. Sekiranya awal-awal lagi saya sudah tewas, sudah rebah, bagaimana saya mahu menjadi rijalNya yang terpilih, syababNya yang mantap, yang akan bermati-matian mempertahankan agamaNya ini..?? Allah. 

Pasti bukan kebetulan bukan apa-apa yang saya dan anda lalui pada bulan ini..? Yakinlah, tiada istilah kebetulan di dalam hidup ini, kerana kebetulan itu hanyalah bahasa Argentina yang direka-direka untuk melemahkan hamasah kita..!

Ayuh! Kita bangkit semula dan perbaiki diri kita. Pastikan bulan Jun yang mendatang akan jadi jauh lebih baik dan bergaya daripada bulan Mei ini!


Masa untuk bangkit dari angan-angan dan keculasan! Ayuh! [Kredit]

Selamat tinggal Mei 2011! Saya pasti tidak akan ketemu anda semula, dan sudah tentunya saya tidak mahu bertemu dengan anda lagi. Tetapi terima kasih untuk segala pengajaran dan tarbiyyah berguna yang anda sudi tinggalkan buat saya..! Oktengsbai!

-gabbana-

Oh silalah ke Baskin Robins untuk menikmati aiskerim pada harga diskaun pada hari ini hoyeaahh..!
 

9 Caci Maki Puji Muji:

N 31/05/2011, 19:13  

ya, bukannya kebetulan semua yg berlaku tu. mungkin inche gabbana boleh jadi lebih imun jika mengalami ujian yg lebih berat nanti. diuji tandanya disayangi, bukan? :)

ABC 01/06/2011, 06:52  

my random thot
-kte hanya merancang,tp Allah sebaik2 perancang
-bls email pn A ~ ^^V
rasa lega macam habis bayar hutang tak?
-finger crossed?bukan tu elemen kristian ke?forgive me if i'm wrong
-kebetulans yg diaturkan oleh Allah definitely yg terindah.
-teknologi search sgt mmbantu,jzkk
-sy pasti bln 6 ke 7 ke 8 ke atau bulan ke 13 sekalipon,pasti akan datang ujian2 spisis lain.Sbb allah sayang...
pis

Inche gabbana 01/06/2011, 10:57  

N: Ya, iAllah. Harapannya begitulah.. ;) terima kasih!

Inche gabbana 01/06/2011, 10:58  

ABC: Jawapan ntok random tots anda:

- betul.
- tak rasa lega sgt pon, sbb in the first place, Puan A yg soh reply. hohoh.. tp ok la, at least now dah clear kan murky water. heh.
- yeppa, saya dah check, mmg ada unsur2 syubhah kat situ. saya dah removed dah, tengsomuch!
- betul.
- sama-sama.
- betul juga.

;)

ABC 01/06/2011, 18:04  

oh.unsur syubhah?i thot dh masuk syirik?
sbb as i often see,crossing fingers were to be done when someone is bluffing (i assume supaya jesus tebus dosanya) atau kalau tgh berharap sangat2-which lead me to conclude it as a 'form of prayer'
tak ke?
please correct me if i'm dead wrong

Inche gabbana 02/06/2011, 08:34  

ABC: terima kasih atas komen/feedback anda.

well, sumber rujukan saya adalah wikipedia. boleh rujuk kat sini: http://en.wikipedia.org/wiki/Fingers_crossed

Dalam ni takde pulak cakap yg perbuatan menyilang jari tu berasal daripada kepercayaan Kristian. juga takde cakap its a form of prayer (but to affirm one's faith in jesus's death on the cross) atau pon jesus boleh tebus dosa.

memandangkan ada byk pendapat dan khilaf, sy melihat benda ni sebagai syubhah yang patut dijauhi.

mungkin anda ada sumber lain yg lebih tsiqah yg boleh dikongsi..? kalau betul boleh bawak kepada syirik, sy rasa penting untuk anda kongsikan.

allahu a'lam. jzkk sbb sgt pro-aktif dalam menegur dan memberi feedback. sgt2 menghargainya.. ;)

ABC 02/06/2011, 14:00  

nope, ur rite
superstitious doings, and claimed to have lost any christian connection, although it does retain its christian meaning (seiyaku.com)
tu pon another theory je
guess its more to hadis rasulullah yang kata kalau ikut custom umat itu,maka dia adalah dari golongan umat itu(sori, x brapa ingat exact hadis)
jzkk.

Inche gabbana 04/06/2011, 23:09  

ABC: jzkk atas perkongsian. iAllah akan lebih berhati-hati di masa hadapan... ;)

Anonymous 26/08/2011, 15:43  

salam, sering melalui blog anda kerana ade teman suka share link kat ym de. patik juga penghidap eczema. kalo kene dulu2, dermatologist dekat HB aloq staq bagi banyak botol krim, tapi tak ingat nama krim de, tapi slalu kene dkat ibu jari kanan (tetapi pernah juga kene satu badan) maka, terpaksa dengan bergaya nya makan dgn sudu garpu, alhamdulillah

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP