29 August 2011

Jangan Tinggal Daku...!

[Kredit]

Lagi beberapa jam sahaja, Inche Ramadhan akan pergi sambil mengangkat tangan dan mengucapkan, "Babai! Saya pergi dahulu! Assalamu a'laikum jumpa lagi tahun hadapan Insha-Allah...!"

Dan para syaitonirojim akan bebas daripada belenggu dan penjara mereka. Adoyai. 

Ya, memang ada kemungkinan yang satu Syawal akan jatuh pada hari Rabu dan bukannya esok.

Tetapi sila berpijak di bumi yang nyata. Anda berada di planet Malaysia yang dipenuhi dengan makhluk-makhluk bernama Melayu dan bukannya di planet Zuhrah. Sekiranya malam ini pemegang mohor-mohor besar diRaja mengumumkan yang raya 'Idil Fitri pada tahun ini jatuh pada hari Rabu, jangan terperanjat sekiranya perarakan Bersih 3.0 akan diadakan esok, dan diketuai oleh makcik-makcik dodol, lemang, biskut samprit  dan langsir baru seluruh Malaysia! Wahahaha.. 

Apa-apa jalan, alhamdulillah, saya secara peribadinya merasakan Ramadhan saya pada tahun ini adalah yang terbaik sejauh ini. (Ok sungguh yakin kan jawapan saya tu. Hohoho.. Insha-Allah...) Entah mengapa, beberapa hari sebelum menyambut Ramadhan tempoh hari lagi, saya sudah dapat merasakan aura Ramadhan yang bakal tiba; satu perasaaan yang tidak pernah saya rasai sebelum ini.

Dan sepanjang Ramadhan kali ini, saya sesungguhnya dapat merasakan Ramadhan cukup hidup buat saya. Anda masih ingat amalan-amalan yang telah saya azam untuk capai dan laksanakan sepanjang Ramadhan..? Alhamdulillah, segala puji-pujian untukNya, Dia beri saya kekuatan untuk penuhi azam saya tu. Walaupon, err, ada jugalah unsur-unsur tak berapa nak aci di sana sini. Hohoho..

Selain amalan-amalan tersebut, berlaku juga peristiwa-peristiwa atau perkara-perkara lain yang menjadikan Ramadhan saya kali ini lebih bermakna.

Antaranya, Ramadhan kali ini menyaksikan saya dan keluarga paling kurang sekali berbuka di luar. Ini merupakan perkara yang cukup signifikan buat kami kerana ini bermakna lebih kurang pembaziran, lebih selesa dan tidak perlu tergesa-gesa untuk solat Maghrib dan bersiap-siap untuk solat terawih di masjid dan juga kuranglah kebarangkalian untuk tidak solat terawih di Masjid. Hohoho..

Juga, sangat terharu dan bersyukur dengan perkembangan baik ahli-ahli keluarga sendiri. Masha-Allah, sesungguhnya banyak perubahan-perubahan positif yang ditunjukkan oleh semua ahli keluarga, baik Inche Papa, Puan Mama, Inche Abang Besar dan Puan Adik Perempuan. Err, boleh beri saya masa tiga minit...?

*Berlari-lari ke bilik air, menangis terharu*

Ok. Di mana kita tadi..?

Ramadhan kali ini juga menyaksikan aktiviti seharian saya penuh; sama ada di opis atau berlari-lari gembira ke program-program bermanfaat dunia akhirat di sana sini. Kalau saya duduk di rumah, alamatnya kilang air liur basi pastilah akan bekerja dengan sungguh aktif dan rancak sekali. Adeh.

Dan saya yakin anda juga setuju, entah mengapa, meriahnya Ramadhan kali ini cukup luar biasa. Masjid-masjid penuh dengan manusia, sama ada untuk berterawih atau bersolat fardhu secara berjemaah. Bukan hanya di awalannya sahaja, malah sehingga ke akhir Ramadhan. Sepuluh hari yang terakhir lebih rancak lagi. Manusia-manusia yang ingin mencari keredhaanNya, berpusu-pusu ke masjid kegemaran masing-masing untuk beri'tikaf dan berqiamullail. Pemandangan sebegini memang sumpah osem! Syabas diucapkan buat semua! Moga Allah menerima segala amalan kita...!

Juga yang terakhir, buat pertama kalinya juga saya berasa sedih dengan lambaian selamat tinggal Ramadhan lagi beberapa jam ini. Sedih kerana begitu seronok dan riang gembira beramal sepanjang Ramadhan. Sayu kerana belum tentu ini bukan Ramadhan saya yang terakhir. Dan sebak kerana Allah izinkan saya untuk bersama-sama dengan Ramadhan kali ini hingga ke penghujungnya.

Boleh beri saya ekstra tiga minit sekali lagi?

Uhm uhm.

Mengapa saya ceritakan semua ini? Mengapa saya kongsikan dengan anda amalan-amalan saya sepanjang Ramadhan kali ini..?

Untuk eksyen..? Untuk tunjuk bagus..? Untuk tunjuk yang saya hebat dan kacak..?

Na'udzubillah..

Sebagai motivasi. Motivasi berapi-api. Jika bukan untuk anda sekali pon, sekurang-kurangnya apabila saya membaca post ini pada tahun hadapan Insha-Allah, saya tahu yang saya perlu dan mesti melakukan dengan lebih paling terbaik lagi...! Vavavum!


Moga Ramadhan kali ini berjaya membentuk kita menjadi manusia berjiwa hamba! [Kredit]

Oh, ujian yang sebenarnya belum lagi tahu..? Tibanya satu Syawal menjelang Maghrib ini, anda masih belum lagi bergelar graduan Universiti Tarbiyyah Ramadhan kelas pertama tahu..??

Tunggu esok pagi sama ada anda boleh bangun untuk qiam atau tidak. Tunggu esok pagi sama ada anda boleh menunaikan solat Subuh berjemaah di masjid atau tidak.

Dan yang lebih utama, sama ada kita yang Sinderela dan Super Saiya sepanjang Ramadhan ini, dapat dikekalkan sepanjang tahun, sehinggalah kita berjumpa dengan Ramadhan yang seterusnya..!

Tumbukan padu pada perut diri sendiri.

Selamat Hari Raya 'Idul Fitri buat para pembaca tegar Angel Pakai Gucci! Semoga Allah menerima segala amalan soleh kita sepanjang Ramadhan dan moga kita melangkah masuk ke dalam Syawal sebagai manusia baru yang bersih dan suci, penuh dengan azam dan motivasi untuk mengejar redhaNya yang hakiki...!

Selamat jalan Ramadhan... Selamat datang Syawal..!

Ikhlas dan tulus dari Inche gabbana. Aman. ;) [Kredit]

-gabbana-

Sesedih mana pun kita dalam mengucapkan selamat tinggal kepada Ramadhan, antara amalan yang dituntut dalam menyambut Syawal adalah kita bergembira menyambut ketibaannya kerana ia adalah hari kemenangan buat kita semua.

Dan bersempena dengan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos ini, semoga Syawal kali ini menjadikan kita hambaNya yang benar-benar merdeka! Ironik..? Saya tidak fikir begitu. ;)

9 Caci Maki Puji Muji:

clarky 29/08/2011, 18:55  

ramadhan saya kali ini yang terpendek, tanpa emak dan ayah yang di obersi, dan paling kosong rasanya. dan penuh dengan dugaan kesihatan.

Eid Mubarak, enche angel. eheh. ada doodle untuk kamu. sila kelik nama saya ittew.

zulaikha 29/08/2011, 21:16  

salam ihya' ramadhan ^^

sebagai ucapan hari raya,

http://mereillusion-zo.blogspot.com/2011/08/of-wordsand-farewell-nod.html

teruskan berkarya lagi, inche gabbana..


mohon maaf salah dan silap sepanjang komentar2 yang diberikan (:

al-razi 31/08/2011, 00:46  

salam, sedih meninggalkan ramadhan tahun ini, teringat bait2 doa sheikh- 'zahaba ramadhan, zahaba ramadhan, Allahumma innaKa afuwukareem, tuhibbu afwa fa3fuanna'..

semoga Allah menerima puasa kita semua n semoga kita bertemu dgn ramadhan tahun depan..

Inche gabbana 31/08/2011, 09:55  

clarky: dugaan dan ujian ntok kamu. bergembiralah, kerana itu tandanya Allah sayang pada kamu.. ;)

dh tgk dah. anda boleh jadi the next pikaso. hohoh..

Inche gabbana 31/08/2011, 09:55  

zulaikha: iAllah. sama2 di sini.

moga anda sukses di negara org (Wherever is tht..). May the force be with u! ;)

Inche gabbana 31/08/2011, 09:57  

al-razi: Ameeeen, ameeeenn ya robbal a'lameeennn....!

rasa best sgt ramadhan tahun ni. harapnya allah izinkan ntok bertemu dengan ramadhan depan, sbb nak rasa best lagi! ;D

pocong 31/08/2011, 12:41  

eid mubarak
maaf atas segala salah silap
terkasar bahasa
kesalapahaman
etc
JZKK
may Allah bless

Anonymous 31/08/2011, 14:12  

eid mubarak..semoga kita menjadi insan yg lebih baik..=)..

Mar 03/09/2011, 16:10  

amat setuju Ramadhan kali ni meriah betul! 10 malam akhir org beriktikaf (di area saya lah, tempat lain xtau) bukan sekadar puluhan, malah ratusan manusia! i got goosebumps

adik saya kata, "tak mustahil Malaysia boleh capai daulah macam ni" tapi semestinya kita semua perlu bekerja lebih keras lagi! *peace*

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP